Ben je zorgprofessional en overweeg je om de stap te zetten naar het zelfstandig ondernemerschap? Als zzp’er (zelfstandige zonder personeel) heb je de vrijheid om je eigen schema te bepalen, je eigen tarieven vast te stellen en klussen aan te nemen die jou het meest interesseren.
Maar het kan ook uitdagend zijn om deze nieuwe weg te bewandelen. Hier zijn zeven waardevolle tips om je op weg te helpen als je als zzp’er in de zorg aan de slag wilt gaan.
Bepaal je werkgebied
Bepaal jouw specialiteit binnen de zorgsector. Of het nu gaat om thuiszorg, verpleegkunde, ergotherapie of een ander gebied, zorg ervoor dat je een duidelijk beeld hebt van waar jouw vaardigheden en interesses liggen.
Het ligt voor de hand om hetzelfde werk te doen als dat je in loondienst deed. Maar wellicht kun je ook ander, leuker, werk doen met dezelfde papieren. Ook kan het zo zijn dat je door het volgen van trainingen voor zorgprofessionals of opleidingen ander werk kan gaan doen dat je leuker vindt of dat beter betaalt.
Zorg voor de juiste certificeringen
Als zorgprofessional ben je zelf verantwoordelijk voor het behalen en behouden van de certificeringen die je nodig hebt om je werk te mogen doen. Check daarom welke certificeringen je al hebt, welke je nog nodig hebt en wanneer her-certificering nodig is.
Investeer in je netwerk
Netwerken is van onschatbare waarde voor zzp’ers, ook in de zorg. Je werkt immers met mensen, dus is vertrouwen belangrijk om opdrachten te krijgen. Via je netwerk kun je dat vertrouwen opbouwen en uitbouwen en zo steeds meer opdrachtgevers krijgen.
Vind je netwerken lastig of heb je er simpelweg geen zin in? Overweeg dan om je bij een zorgbemiddelingsbureau in te schrijven, bijvoorbeeld bij PRTD in Rotterdam.
Een zorgbemiddelingsbureau koppelt jou aan opdrachtgevers in de zorg. Bepaalde zorgorganisaties werken uitsluitend met zorgbemiddelingsbureaus. Als je voor die opdrachtgevers wilt werken, raden we je aan om je bij een zorgbemiddelingsbureau in te schrijven.
Zorg voor goede online zichtbaarheid
Als je zelf aan de slag wilt gaan met het werven van opdrachtgevers, dan raden we je aan om te investeren in goede online vindbaarheid. Vrijwel iedereen, dus ook jouw potentiële opdrachtgevers, maakt gebruik van zoekmachines en social media. Zorg dus dat je zichtbaarheid bent voor hen.
Als je niet goed weet hoe je dat moet aanpakken of als je er geen zin of tijd voor hebt, schakel dan een online marketing bureau in om het werk voor je uit te voeren.
Meer advies nodig?
Neem dan contact op met de Kamer van Koophandel (KvK). De KvK is er om ondernemers te helpen, op allerlei gebieden, dus ook voor het starten van een bedrijf. De dienstverlening van de KvK is grotendeels gratis. Dat is mooi meegenomen als je een startende ondernemer bent.